Pages

Friday 10 February 2017

Jangan matikan hati dan perasaan.

Assalamualaikum wb.Salam sejahtera.
Rasa lama je tak tulis entry.Padahal baru semalam huhu.

Okay, hari khamis haritu, kawan lama Dy mesej. Dy difahamkan dia baru sahaja sembuh cuma tak sepenuhnya lah. Sebelum ni, dia ada masalah ingatan dan ikut kata family untuk bertunang. So, sekarang hati dia waswas untuk teruskan hubungan tersebut atau terkandas ditengah jalan huhhh... Sebulan sahaja lagi,dia akan bergelar isteri.




Can you imagine?
Pendapat dy lah kan.

First,buat solat istikarah dahulu.Solat istikarah sebaik-sebaik jawapan dan jalan.Jika rasa dia adalah jodoh teruskan tetapi jika rasa sebaliknya jangan sesekali memaksa hati. Namun ,ustazah dy pernah berkata ,kalau buat solat istikarah sekalipun dalam pada masa yang sama kita ingat dekat orang lain kadang itu bukan jawapan dari solat istikarah tetapi mainan hati.

   Contohnya . A (perempuan) simpan hati dah lama dengan B ,tapi pada masa yang sama C hadir dalam hidupnya. Tapi A tak da perasaan dengan C..So,A buat solat istikarah.. last-ii jawapannya, hidup dengan B. So agak-ii jawapan dari solat istikarah? Mungkin ya dan mungkin tidak.Jadinya, berusaha menyeimbangkan sesuatu.

Yes,dy bukanlah orang yang terbaik memberi nasihat atau pendapat.Sedangkan dy sendiri gagal dalam percintaan..puih ayat.. mintak sepak 

Apa yang dy nak tekankan dy disini:
1.Solat istikarah.
2.Dekatkan diri kepada Allah.
3.Muhasabah diri.
4.Jaga ikhtilat.
5. Bahagiakan diri dan mak ayah.
6.Jangan terdesak.
7.Fikir sehabis baik.


Come on,  kita muda lagi,tapi kalau jodoh kau awal ..terima jer lah.Jika kau tak berjodoh tutup cerita teruskan kehidupan. Rasa-rasanya jawapan dy semuanya buatkan dia makin pening kepala nanti..huhu.

Okay,bye.

6 comments:

  1. Doa yang terbaik untuk dia. Semoga dipermudahkan segala urusannya 😀

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah kak..mudah-mudahan..terima kasih :)

      Delete
  2. adoi.. cane boleh tunang dalam keadaan tak sedar ? kesiannya.. tak pe la.. semuanya kita serahkan kat Allah.. kalau dia berkehendakan perkara tu jadik, maka jadilah ia.. semoga urusan kawan Dy dipermudahkan.. sampai kan salam manis dari kakak ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..mula terkejut juga,, tapi apa pun boleh jadi.. insyaallah kak..aminnn..ok nanti dy sampaikan :) terima kasih

      Delete
  3. Semoga dipermudahkan urusan beliau.. Perkahwinan bukanlah perkara main-main.. Memang kena bincang betul-betul dengan family..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kak shahida..moga semuanya baik2 saja

      Delete

6 Cara menguruskan tekanan yang boleh dicuba

 Assalamualaikum wb. Hai korang. Hari ni Dy nak kongsikan beberapa tips yang boleh dicuba untuk menguruskan tekanan.       Dalam mengelola t...