Pages

Thursday 2 February 2017

Ayat Kursi

 
Assalamualaikum wb

Ayat Kursi diturunkan  pada suatu malam setelah hijrah .Menurut riwayat ,ketika ayat Kursi diturunkan disertai dengan beribu-ribu  malaikat sebagai pengantarnya,kerana  kebesaran  dan kemuliaannya.Syaitan  dan iblis   menjadi gempar  kerana adanya suatu alamat yang  menjadi perintang  dalam perjuangannya .Rasulullah  s.a.w. segera memerintahkan  kepada   menulis Al-Quran  iaitu  Zaid bin Tsabit r.a. agar segera  menulisnya  dan menyebarkannya  .

     Ada   terdapat sembilan puluh lima buah hadis  yang menjelaskan fadilat ayat Kursi, kerana di dalamnya  terdapat  perkataan Kursi , ertinya  tempat duduk yang megah  lagi yang mempunyai martabat.

     Dan bukan  yang dimaksud  dengan Kursi   ini tempat  duduk Allah s.w.t. ,tetapi  adalah Kursi  itu adalah syiar  atas kebesaran  Allah s.w.t. .

    Allah s.w.t. jadikan  Kursi meliputi  tujuh lapis langit dan bumi ,kebesaran  tujuh lapis langit dan bumi jika digandingkan dengan  kebesaran Kursi adalah seumpama  serumpun pohon ditengah padang  pasir  yang luas .Disamping kiri dan kanan Kursi yang megah  itu dijadikan  pula beribu-ribu Kursi  yang kecil untuk menambah  keindhan  dan kemegahannya , duduk  pada tiap-tiap Kursi itu Malaikat  yang menulis  pahala orang yang membaca ayat Kursi itu.

4 comments:

  1. Banyak fadilat ayat Kursi ni. Memang wajib di amalkan kan Cik Dy 👍

    ReplyDelete
  2. thanks for the share...selama ni baca je....

    ReplyDelete

6 Cara menguruskan tekanan yang boleh dicuba

 Assalamualaikum wb. Hai korang. Hari ni Dy nak kongsikan beberapa tips yang boleh dicuba untuk menguruskan tekanan.       Dalam mengelola t...