Pages

Sunday 19 February 2017

Kiamat Sudah Dekat masih relevan

Assalamualikum wb
Salam sejahtera.

Ingat lagi tak beberapa tahun dahulu, dy tak ingat umur dy berapa time tu.Cerita kiamat sudah dekat memang menjadi kegemaran  malah sampai sekarang pun masih layan lagi.Lebih lagi emak dy,sungguh minat dengan cerita tu.
google

    Dulu mak tak tahu boleh tengok dekat internet, tahun lepas dy cakap kat mak,baru mak tahu. .mak suka   tengok cerita tu,dy buka kan kalau dy tak busy.Oppss terlebih cerita pula huhu..

Apa yang boleh dikatakan tentang filem ini.

     
Fendi merupakan anak orang kaya yang sudah lama menetap di luar negara.Apabila ,Fendi pulang menjadi guitaris (artis)  band nya . Suatu kejadian  yang tidak disangka ,Saprol(seorang budak lelaki) telah menemukannya dan telah jatuh cinta dengan seorang gadis yang bernama Sarah anak kepada Haji Romli.. Sememangnya, Fendi tidak tahu tentang agama termasuklah keluarganya iaitu ayah,emak dan adiknya. Haji Romli, memberikan 3 syarat kepada Fendi jika ingin berkahwin dengan Sarah.Namun,Haji Romli mempunyai pilihan untuk Sarah  iaitu Farid, belajar di Cairo,Mesir.Hal ini,membuatkan Fendi semakin bersemangat untuk menunaikan  syarat tersebut. Satu persatu syarat dah tertunai tetapi syarat ketiga sangat sukar untuk dia temukan jawapan . Dapatkah Fendi menunaikan syarat ketiga Haji Romli? Fendi atau Farid yang akan berkahwin dengan Sarah? Mari tengok di You tube  Kiamat Sudah Dekat 

sumber:google:stafaband HG

Suka tengok masa Fendi tepi pantai tu,ayat berbunga.Ketika Fendi sudah berputus asa.




Filem ini,memang ada lawak,cinta(tak sangat ) namun,perubahan yang dihadapi oleh seorang yang tidak tahu beragama lebih baik dari seorang yang tahu agama.Buktinya,Farid ada kekasih tapi Fendi tidak ada walaupun dia tidak tahu agama (Ikhtilat + Couple =haram) . Selain  itu,apa yang aku nampak Farid ni berbangga dengan kelebihan dia dan mudah ingakari janji.Fendi ni memang kadang nampak lurusnya,tapi kelurusannya membuatkan filem ini unik.



Pada Akhir cerita ini,apa yang aku dapat simpulkan. Belajar agama kerana Allah,bukan untuk mendapatkan hati manusia. Itulah apa yang cuba Haji Romli lakukan.Banyak pengajaran yang boleh kita contohi.Yang mana baik ,kita ambil.Mana yang sebaliknya dijadikan peringatan.

Korang pun mesti pernah tengokkan?hehe




2 comments:

6 Cara menguruskan tekanan yang boleh dicuba

 Assalamualaikum wb. Hai korang. Hari ni Dy nak kongsikan beberapa tips yang boleh dicuba untuk menguruskan tekanan.       Dalam mengelola t...