Sunday, 23 November 2014

Situasi..pernah???

Assalamualikum dan hai...Korang pernah tak berada dalam situasi macam ni :

1.Tertinggal buku sedangkan semalaman tak tidur sebab nak siapkan kerja tersebut...tapi malangnya korang terlupa nak bawa dan  pada masa yang sama cikgu korang tak percaya yang korang dah siapkan...Kalau yang lebih menyedihkan lagi korang  kena denda lah hehe... pernah???

2.Kawan baik korang suka dengan orang  yang  sama kamu suka[faham x ayat aku hihi]
Mungkin kawan baik kamu tu tak tahu yang suka pada orang yang sama...sebab tak pernah cakap atau cerita pun pada dia...Jadinya,  korang terfikir untuk mengundurkan diri....dan biarkan hati sakit ...Lagipun kan aku rasa...cinta macam tu tak kemana pun...belum tentu lagi orang yang kita suka tu ,,sukakan kita jugak...mungkin  jugak orang tu bukan perangai baik yang seperti disangkakan...Just tutup mata ,tarik nafas dan terus melangkah kehadapan :) ....pernah???

3.Parents selalu salahkan korang.
Contohlah kan...adik korang yang tumpahkan makanan tersebut tapi korang yang kena marah dengan alasan yang tak berapa munasabah [x da adik hhahha]...atau.. akak kamu suka ambil perhatian dari parents korang dan sengaja sakitkan hati korang...dan bila dia sakat korang...korang tak ngadu pun kat parents tetiba dia yang ngadu dan terus salahkan korang...maaf kalau ayat memeningkan hehe*...pernah ???

4.Kawan buat macam tunggul.
Korang dah berkawan lama  dari sekolah rendah dan bila masuk alam sekolah menengah...dia dapat kawan baru korang diabaikan...tapi kalau macam nak mintak tolong jer baru cari korang...kalau tak tu  selalu tinggalkan korang, biarkan korang sendirian... dan tak fikir pun perasaan korang...dia terus dengan ego dia...ermm dengan kawan  macam tu..korang jangan risaulah... Kalau dia buat macam tu korang boleh jer dapatkan kawan yang lebih baik ataupun jangan terus jadi kambing hitam dia...renggangkan sikit hubungan dengan dia..sebabnya dengan orang macam tu jangan risau...What  she/he do,, she/he will get back..Itu sebabnya hargailah sebuah persahabatan...jangan jadi kacang lupakan kulit...Tak salah kut rasanya  cari kawan ramai-ramai ni kan...asalkan pandai pilih...pernah???


5.Gaya korang kena hina...
Contoh...korang suka pakai baju kurung ,pakai stokin ,tudung labuh...Alhamdulillah sesangat...aku sokong ...lantak lah diorang nak gelarkan korang apa sekalipun ''mak cik ker,kolot ker'' dan banyak lagi''  Janji korang tutup aurat ...Mulut orang ni mana boleh tutup ...jangan ikir apa yang diorang nak cakap pasal korang...apa yang penting apa yang kamu gayakan menepati syariah dan kamu selesa...Zaman sekarang ni banyak sangat pakai tudung tapi baju Mashaallah...bukannya nak mengutuk tapi hakikat...bukannya dah cukup baik tetapi cuba menasihat....Insha allah perkara yang baik ...Allah tahu hati masing-masing...niat tu penting :) Kan manis menutup aurat.. ^_^ pernah??


Sebenarnya banyak lagi aku nak katakan tapi takut ada yang dah muntah baca...Ermm pernah???

''Aku merenungkan segala jenis  amal yang  baik,namun  tak mendapatkan yang lebih baik daripada nasihat yang baik''.[Umar bin Al-Khattab]

Okela bye Assalammualikum.... :)

No comments:

Post a Comment

Game

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Ada yang rindu Dy tak?huhu..almakalumlah dah sebulan lebih tak update blog. Dy tengah final se...