Pages

Wednesday 27 January 2016

Langkah Mudah untuk menjaga kesihatan Payudara

Assalammualikum dan selamat pagi..

2 4  Minggu yang lalu...Ada satu program Semarak Kasih Felda di Palong ompek 4 tak salah..banyak sangat palong..sampai  keliru..Aku pergi dengan 2 orang kawan aku yang comel lagikan bergaya tu iaitu cik ahi wien  dan cik chi minh..haha *poyo* ditemani dengan drive yang gatal..terasa nak hempok jugak..Okay berbalik pada tajuk asal..Program tu ada selitkan tentang kesihatan..

Sebenarnya aku pun malu nak post entry ni tapi tak pe kan..mana tahu berguna untuk kaum sejenis aku ni..Purata penyakit ni bukan untuk 30an keatas malah peingkat remaja pun dah ramai yang kena..

Tips nak tahu payudara ok atau tak..

1.Lihat
 BAGAIMANA MELIHAT PERUBAHAN  PAYUDARA ANDA?
Sepanjang pemeriksaan anda hendaklah berpusing ke kiri  dan ke kanan sambil melihat payudara di cemin.
Letakkan tangan disisi

Angkat kedua tangan ke atas kepala anda.

Letakkan tangan anda di pinggang dan tolakkan siku ke hadapan.

2.Rasa
BAGAIMANA MERASA PERUBAHAN PADA PAYUDARA?

Rasa setiap payu dara (jari)
Gunakan tapak jari-jari untuk memeiksa benjolan atau penebalan.
Gerakkan jari ke seluruh payu dara termasuk puting dan ketiak.
Ia boleh dilakukan sambil berbaring atau bersabun ketika mandi.

3.Respon.
Dapatkan rawatan segera sekiranya terdapat tanda-tanda penyakit payudara.

perubahan warna dan tekstur
perubahan bentuk saiz dan payudara
lelehan yang tidak normal dari puting
Sakit payudara yang berterusan
Terasa ketumbuhan/ketulan di payudara

Ok,sebenarnya ada gambar stepnya..tapi aku segan nak post..siapa yang nak gambar..meh pm aku..kihkih2..
note:seandainya sepanjang aku post ada typo..keyboard aku ni rosak..mitak kena hentak..
OK! bye..



No comments:

Post a Comment

6 Cara menguruskan tekanan yang boleh dicuba

 Assalamualaikum wb. Hai korang. Hari ni Dy nak kongsikan beberapa tips yang boleh dicuba untuk menguruskan tekanan.       Dalam mengelola t...