Pages

Friday 27 January 2017

5 Tips temuramah responden/orang ternama/atlet dan sebagainya.

Assalamualaikum wb,salam sejahtera..

Hari ni dy nak bagi sedikit tips tentang ''Tips temuramah responden/orang ternama/atlet dan sebagainya.'' Dy dapat dari sumber tertentu..

1.  Rapikan diri
Pastikan kalian memakai pakaian yang sopan ,nak lebih bagus pakaian formal.Gosok gigi,pakai deoderont ..barulah responden selesa menjawab tanpa tutup hidung huhu.Bagi perempuan,Jangan menggunakan makeup secara berlebih-lebihan .Cukup sekadar menghilangkan mayat bernyawa di muka anda.

2.Tahu apa yang ingin di soal.
Jangan datang tanpa soalan-ii yang ingin ditanya.Silap-ii awak balik ditanya. Jangan kosongkan minda. Tulis soalan-soalan yang ingin disoal diatas kertas bagi memudahkan awak bertanya dan lebih memudahkan responden untuk menjawab. Jangan mengelirukan responden. Huhuhu.

3.Bercakap sopan.
Sila bahasakan diri anda dengan betul.Contoh ''saya'' .Jika responden merupakan guru  pula ,bolehlah panggil cikgu,jika responden merupakan pegawai ..bolehlah panggil Tuan/Encik dan Puan. Perkenalkan diri anda ..Sila meminta izin terlebih dahulu,sebelum anda ingin merakam suara atau video responden.

4.Selidik dahulu tentang responden.
Kalian boleh mengetahui serba sedikit tentangresponden sama ada di blog,website,facebook dan sebagainya. Dapatlahsoalan tambahan untuk kajian korang nanti.

5.Tamat.
Sebelum mengundur diri tu..ucapkanlah Terima kasih dan sebagainya..

Contoh, jika si responden seorang penjual kerepek pisang,belilah kerepek tu.Barulah nampak ''orang berbudi kita berbahasa''

Jika ada info tambahan bolehlah tinggalkan di ruangan komen dibawah.




No comments:

Post a Comment

6 Cara menguruskan tekanan yang boleh dicuba

 Assalamualaikum wb. Hai korang. Hari ni Dy nak kongsikan beberapa tips yang boleh dicuba untuk menguruskan tekanan.       Dalam mengelola t...