Saturday, 7 January 2017

Cara Tenangkan Jiwa/Hati/Minda/Fikiran

Assalamualaikum wb,salam sejahtera..

Dy pernah hampir berminggu tak tenang je jiwa,rasa macam ada je yang tak da,rasa kosong je...Tanpa sebab pula tu. Nak kata banyak masalah, sebelum ni lagi banyak masalah tapi tak dalah rasa tak tenteram sampai macam tu sekali.

So,dy dah tak tahan,dy tanya lah kat mak dy ,Alhamdulillah,berkesan apa yang mak dy pesan...

Tips ni dy campur-ii ea,ada dari mak..ada dari dy fikir,ada dari sumber mana tah..haha

1.Banyakkan baca Al-quran +Surah Yaasin

2.Baca al-Fatihah,3 qul,ayat kursi.

3.Baca surah 7 +surah nuh.

4 Doa haikal (7 kan?)

5..Maafkan kawan-ii,minta maaf kat kawan.

6.Cuba fikir yang baik-baik,Insyaallah semuanya akan menjadi baik-ii

7.Muhasabah diri lebih lagi ketika dihadapan Allah,sebelum tidur.

8.Berdoa kepada Allah supaya hati tenang dan lapang dada.

9.Bersedekah

10.Selesaikan masalah dengan professional

11.Mungkin ada kawan yang buat salah,korang tak tegur.

12. Mulakan pagi dengan niat yang baik.

13.Banyakkan bersabar


Itu jerlah dulu dari Dy, kalau ada pape tambahan silalah komen. 😀

No comments:

Post a Comment

Lirik Cinta ini mimpi -Akmal Amsyar

Boleh  tonton di you tube-->  Cinta ini Mimpi Kenapa kau buat aku begini Menolakku dgn alasanmu itu Mengapa kau yang menjadi penghala...