Tuesday, 13 December 2016

Sambut Maulidurrasul di KG!!

Assalamualikum..
selesai sudah sambut Maulidur Rasul di kampung.BTW ,dy baru je balik.Jam sekarang menujukkan 1:17AM ..fuhhh..ingat sampai esok ,rupanya dy salah tarikh..nasib juga pergi hari ni.

Sambutan Maulidur Rasul di tempat dy :
Orang kampung dy akan mula hari Sabtu malam(malam ahad) di madrasah.Membaca / mengucap surah tertentu.Then,baru makan.Makanan pula special ,kalau orang panggil potluck..adalah nanti kumpul semua makanan ..Hidang..jadi banyak la dia.

Sambutan ni akan berlangsung 3 hari,bermula malam ahad,pagi &malam ahad...hari terakhir iaitu hari isnin pagi dan malamnya.Hari ketiga malam tu memang sangat spesial tapi bukan selalu lah(dirahsiakan)..Selain mengaji,akan ada yang menyairkan hikayat tentangRasulullah SAW.
Memang bestlah.kekadang air mata ni nak jer jatuh.Memang syahdu dengar .

Dy memang orang melayu cuma ada darah lain sikit..memang selalu orang kaji tempat kampung dy tu.Dulu masa kecik pelik juga kenapa orang suka keunikan kampung dy.. sebab dy dah biasa agaknya.sambutan2 lain pun ada jugak.lain sikitlah.tapi Insyaallah tak menyimpang dari ajaran Islam.

Oraitt...
Jom selawat kepada Nabi Muhammad SAW bagi beragama Islam 😊

No comments:

Post a Comment

"Giveaway by Yanieninie"

Assalamualaikum wb,Salam sejahtera. Jom join .Klik banner dibawah.